Moskou 2 - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Dave Kuiper - WaarBenJij.nu Moskou 2 - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Dave Kuiper - WaarBenJij.nu

Moskou 2

Door: davekuiper

Blijf op de hoogte en volg Dave

13 Maart 2012 | Rusland, Moskou

Ik ben weer aangekomen in Moskou. Het is 8 uur s’morgens en ik ben behoorlijk kapot. Slapen in de trein met 4 andere personen is het niet. Je word van alles en nog wat wakker. De reis zelf duurt iets minder dan 8 uurtjes, dus echt veel slapen is er dan natuurlijk niet bij. Helaas is het spitsuur met 2 grote tassen is het toch een beetje een probleem. De treinen komen om de 30 sec / 60 sec binnen, wat echt een wonder is. Maar elke metro zit propvol. Ik wacht er een paar af in de hoop dat het iets rustiger word, maar dat plan gaat het niet worden. Dan maar gewoon de metro in proppen en bij het goede station uitstappen, wat eigenlijk nog verdomde lastig is. De haltes staan niet op het station aangegeven!!. Op de niet uitstapkant maar die kan je dus met geen mogelijkheid zien.
Dan maar een beetje opletten met de stationsoproep in het Russisch. Gelukkig kom ik zonder problemen bij het station en loop ik naar mijn hotel.
Ik heb een homestay geboekt voor 3000 roubles wat voor Moskou behoorlijk goedkoop is. Ik heb wat vage aanwijzingen gekregen hoe ik het hotel kan vinden, want een bord aan de buitenkant hebben ze niet. Het bevind zich tussen een italiaan en een chocolade winkel. Tot mijn verbasing kan ik meteen me kamer in. Dat om 9 uur!!!! De homestay bestaat uit 2 verdiepingen en de verdieping waar ik ben heeft 5 kamers, 1 badkamer en een keuken. De kamer is heel klein maar heeft een heerlijk 2 persoonsbed!. Ik ben zo kapot dat ik nog ff een paar uurtjes slaap. Tegen de middag besluit ik naar het Kremlin te gaan.
De homestay is gelukkig heel dichtbij. Nog geen 10 minuten en ik sta voor de ingang van het Kremlin, de entreeprijs is best hoog maar dat komt ook omdat ik de Armory Chamber wil zien.
Het Kremlin is groot, heel groot. Het meeste is alleen niet te zien, er rijden zwarte mercedezen af en aan met wat ik denk belangrijke politieke personen. Om één of andere reden ben ik 200 foto’s achteraf kwijt geraakt. Misschien een kopieerfout of door sneeuw. Maar alles is weg. Ik weet niet of het herstellen valt, maar ik moet ff kijken als ik thuis ben. Eigenlijk is het kremlin niet zo intressant, je kan alleen maar gebouwen zien. Zo staan er 5 kerken op Cathedral Square. De een groter dan de andere. Het Great Kremlin palace. Wat een echt een gigantisch paleis. Je kan er alleen niet in. Net zoals het meeste. Alleen de Armory Chamber en de kerken.

In de Armory Chamber liggen alle belangrijke schatten van de geschiedenis van Rusland. Niet verwonderlijk dat het achter een meter dik gepantserde deur is. Het complex is groot en bestaat uit vele kamers. Je vindt er wapens uit de Gengis Khan periode, harnassen, silver, goud. Het is ongelooflijk veel, helaas mocht niks gefotografeerd worden. Een van de redenen dat ik naar de Armory Chamber ben gegaan zijn de Fabergé eieren. De één nog mooier dan de andere. Maar de mooiste is het ei van de Transiberie Express. Een prachtig versierd ei van goud, met diamantjes, emaralden, robijnen. In het ei zat een van goud gemaakt treintje. De eerste trein die over de TSE gereden heeft. Een locomotiefje, 4 rijtuigen en een kerk rijtuig. Ik moest en zou het ei fotograferen. Het was absoluut verboden, maar op het moment dat de bewaking wegliep, heb ik toch de foto gemaakt. (helaas weg)

Als het eenmaal donker is, haal ik mijn statief op nacht foto’s te maken (ook deze zijn weg). Helaas is het bijna onmogelijk vanwege een behoorlijk grote sneeuwstorm die over Moskou valt. Niet de kleintjes die je we in Nederland hebben. Binnen een paar minuten ligt er toch al gauw 10 centimeter. Het duurt niet al te lang en ik ga aan de slag. Het probleem alleen is, in Moskou blijft sneeuw een probleem, tegen de tijd dat het zachtjes sneeuwt. Is de schuifploeg al op het plein. Zeven sneeuwschuivers tegelijk! Om het plein zo snel mogelijk sneeuwvrij te krijgen. Dit gebeurt natuurlijk door de stad tegelijk. Na elke sneeuwstorm. Het blijft een constant gevecht. Ik heb er niet blij mee want ik krijg niet de mogelijkheid de echte mooie sneeuw foto’s te maken.

Het is dinsdag de dag dat mijn reis met de transmogelië express gaat beginnen. Ik dump mijn tas met kleding en ga op pad. De trein vertrek pas om 21.35 dus ik heb nog ff de tijd. Op het programma staat het Moskou Metro museum, KGB museum, Catherdral of Christ the Savior. Het metro museum ligt even buiten het centrum en is nog verdomt lastig te vinden. Natuurlijk hangen er geen borden en moet ik in gebrekkig russisch de weg vragen. Ik zat er behoorlijk dicht in de buurt gelukkig, ergens achter een kantoortje met de trap omhoog boven het station. Als ik boven ben staat er een klas vol schoolkinderen voor me neus, alleen maar meisjes... naar het metro museum???....... oke..... De collectie is niet geweldig en alles is in het Russisch, gelukkig wel een engels boek met tekst en plaatjes. Eigenlijk ben je met een uurtje wel doorheen.
Op het KGB museum. Op het plein waar ik uitstap met de metro, staat het grote voormale KGB gebouw. Niet veel te zien natuurlijk, maar best wel imponerend. Maar ik ben ondertussen al bijna een uur opzoek naar het museum. In de gids staat toch echt dat ik er ben. Een paar keer om het blok heen gelopen want misschien is de gids wel verkeerd. Ik vraag het aan een verkeersregelaar die op de hoek werkt. Hij zegt dat ik de 3e deur moet hebben. Ik naar de 3e deur niks?? Hmmmm de KGB moet wel heel erg goed geheim worden gehouden want ik kan het echt niet vinden. Laat maar zitten, zoveel tijd heb ik helaas niet meer. Op naar de kerk van de verlosser. Een schitterende Orthodoxe kerk aan de rivier. De brug voor de kerk geeft een prachtig uitzicht over de rivier en het kremlin. Ook hier is een traditie om als bruidspaar gefotograafeerd te worden. Aan de brug hangen gegrafeerde sloten met de namen en de trouwdatum. Het is een traditie dat ook moet zorgen voor een goed huwelijk. Het sleuteltje gooien ze in de rivier. Helaas is er een kerkdienst en is het niet mogelijk omhoog de torens in te klimmen, waar het schijnt een prachtig uitzicht op de stad en het kremlin tegeven. Een andere keer dan maar, net zoals het KGB museum en de museum van de Cosmonaut.

Moskou en St. Petersburg zijn geweldige steden, die je echt niet in een aantal dagen kan zien. Maar beiden zijn het zeker waar om ooit nog is een keer naar terug te keren. De Russen zijn behoorlijk vriendelijke mensen, de oudere zijn meer achterdochtig naar buitenlanders, zeker door de sovjet tijd. Maar met de generaties zal dit veranderen. De meeste russen zijn nieuwsgierig naar wat je plannen zijn en zullen je maar wat graag helpen, al is het gebrekkig Engels. De cultuur en het weer zijn geweldig. Zo zijn meesten heren nog echte heren en zullen opstaan in de metro voor oudere mensen of vrouwen. Het is raar om te zien dat alleen de vrouwen zitten. Ook zijn de russen echte kunstliefhebbers en dat is aan alles te zien. Architectuur, geschiedenis maar ook dagelijks leven. Alles moet zo mooi mogelijk, zeker de vrouwen moeten in de laatste mode lopen. Ze houden van hun Moedertje Rusland en dat is heel mooi om te zien. Ook het constante gevecht met de natuur. Het is mooi maar veradelijk en levensgevaarlijk!! Op naar de trein.



  • 20 Maart 2012 - 14:37

    Fam. De Rooij:

    Het ziet er fantastisch uit. 1 ding is zeker: Je kan trots zijn op jezelf dat je dit allemaal in je 1tje weet te bereiken. TOPPIE (Y).

  • 20 Maart 2012 - 14:55

    Yvonne:

    21-03-2012
    Wat een ongelovelijk indrukwekkende reis, ik heb je wel gemist, ik krijg nu pas het verslag van 13 mrt. Wat een mooie foto's! Gaat alles nog goed met je, heb je geen heimwee? Ik denk het niet! Ik wacht je volgende bericht af. Ik wens je nog heel veel moois op je pad. Maar het mooiste is naar mijn mening TIBET! ik sta er wel van te kijken dat de mensen zo vriendelijk zijn, want op vakantie bestemmingen ( Turkije) worden ze niet graag gezien in de hotels. Heel veel liefs <3<3<3 XXX

  • 20 Maart 2012 - 15:14

    Stef:

    Top verslag weer .veel plezier nog

  • 20 Maart 2012 - 15:14

    Stef:

    Top verslag weer .veel plezier nog

  • 20 Maart 2012 - 15:38

    Brenda :

    Inmiddels zit Dave in Mongolië dus het verslag loopt iets achter maar gelukkig krijg ik regelmatig een sms van hem met verhalen over een ongeloverlijk mooi
    land de meest prachtige sterre hemels die hij ooit gezien heeft!!! ben benieuwd naar de foto's
    En als ik dan weer lees hoe jij je staande weet te houden in zo'n onbekende wereld ben ik ongelofelijk trots xxx

  • 20 Maart 2012 - 17:53

    Sandra, Michel:

    jeetje Dave wat leuk om te lezen!en wat een indrukken allemaal. Het is net of ik er bij ben als ik het lees.
    Veel plezier man en houdt ons op de hoogte xx

  • 20 Maart 2012 - 19:40

    Dyanne:

    Oh, wat had ik toch graag in je koffer meegereisd! Wat lijkt het me mooi om al die plekken te zien waar je allemaal komt. Maar dat zal voor mij voorlopig nog moeten wachten, dus moet ik het maar even doen met jouw verhalen en foto's. Ik kijk uit naar de volgende! Veel plezier nog! Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dave

Mijn reis van 20.000km naar Tibet brengt mij vanaf de dam in Amsterdam naar het Rode plein in Moskou, het Plein van de Hemelse Vrede in Peking, de Bund in Shanghai naar de Marpo Ri heuvel in Lhasa Tibet waar het Potala Paleis de vroegere onderkomen van de Dalai Lama staat.

Actief sinds 04 Maart 2012
Verslag gelezen: 289
Totaal aantal bezoekers 25653

Voorgaande reizen:

07 Maart 2012 - 27 April 2012

Per Trein naar Tibet

Landen bezocht: